Allmänna försäljningsvillkor

Dessa allmänna försäljningsvillkor (nedan "AVF") reglerar hela distansförsäljningsverksamheten genomförd av företaget GROUPE MONDIAL TISSUS-GMT (nedan "Mondial Tissus") till alla konsumenter och icke-professionella köpare (nedan "Kunden") som använder denna webbplats www.mondialtissus.se (nedan "Webbplatsen").

AVF uttrycker parternas samtliga skyldigheter. I detta avseende anses Kunden acceptera dem utan förbehåll. Varje beställning av produkter på Webbplatsen innebär ett oinskränkt godkännande av Kundens allmänna försäljningsvillkor. Genom att markera rutan "Jag har läst och godkänner försäljningsvillkoren", bekräftar kunden att de accepterar alla Allmänna försäljningsvillkor.

Kunden och Mondial Tissus överenskommer om att dessa AVF uteslutande reglerar deras förhållande. Mondial Tissus förbehåller sig dock rätten att när som helst och utan föregående meddelande ändra sina allmänna villkor. De kommer att tillämpas så snart de publiceras online. Den version som gäller för Kundens köp är den som gäller på webbplatsen vid tidpunkten för beställningen. Kunden uppmanas därför att konsultera dem före varje beställning och/eller användning av Webbplatsen.

Skulle en försäljningsvillkor saknas, skulle den anses regleras av praxis i kraft i distansförsäljningsföretag med säte i Frankrike.

Definitioner:

- Färdig produkt: avser varje färdig artikel som inte kan anpassas av Kunden

- Klipp produkt: avser varje artikel som behöver klippas enligt Kundens anvisningar. I detta avseende kräver Mondial Tissus ett minimum på 50 centimeter vid köp av tyger, band eller dragkedjor på metervara, och detta för alla tyger, utom patchworktyg.

- Skräddarsydd tillverkning: avser alla produkter som tillverkas av Mondial Tissus på begäran av Kunden och enligt Kundens anvisningar.

 

Artikel 1 - Syfte

1.1.

Dessa AVF syftar framför allt till att definiera parternas rättigheter och skyldigheter i samband med onlineförsäljning av varor och/eller tillhandahållande av tjänster som erbjuds av Mondial Tissus till dess kunder.

1.2.

Dessa villkor gäller endast för köp gjorda av kunder som finns i Frankrike (inklusive Korsika och Monaco, med undantag för DROM-COM) och i Belgien, och förutsatt att leveransen sker på franskt eller belgiskt territorium.

För alla leveranser utanför dessa geografiska områden, vänligen kontakta Mondial Tissus kundtjänst, som kommer att undersöka förfrågningar från fall till fall:

- Via e-post: service.client@mondialtissus.com

- Per post till följande adress:

Mondial Tissus
Kundservice
840 Route du Mas Rillier
69130 Rillieux La Pape
Frankrike

 

Artikel 2 - Beställning

2.1.

Kunden har möjlighet att lägga sin beställning online, från den onlinekatalog och med hjälp av formuläret som finns där. Acceptans och bekräftelse av beställningen sker genom datainmatning på efterföljande sidor. För att skicka en beställning måste kunden ha skapat ett konto.

2.2.

För att skapa sitt konto måste Kunden fylla i ett online registreringsformulär som inkluderar "titel", "namn", "förnamn", "e-post", "telefonnummer", "födelsedatum", "lösenord" och "faktureringsadress". Kunden åtar sig att tillhandahålla sanna, aktuella och fullständiga uppgifter om sin identitet. Han åtar sig särskilt att inte skapa en falsk identitet och inte att utge sig för att vara en annan juridisk eller fysisk person.

Kunden kommer att få ett e-postmeddelande som bekräftar skapandet av sitt konto.

Vid förlust av lösenordet kan Kunden begära ett nytt lösenord via sitt konto genom att klicka på länken "glömt lösenord".

När som helst kan kunden besluta att inaktivera sitt konto genom att kontakta kundtjänst på ovanstående kontaktuppgifter (se 2.7) per brev eller e-post.

Vid brist på efterlevnad av de skyldigheter som följer av acceptansen av dessa Allmänna försäljningsvillkor, händelser av betalning, leverans av felaktig information vid skapandet av kontot eller handlingar som kan skada Mondial Tissus intressen, förbehåller sig detta rätten att blockera kundens beställning eller att suspendera tillgången till tjänster som erbjuds på Webbplatsen tills problemet är löst.

2.3.

För att beställningen ska godkännas måste kunden acceptera dessa AVF genom att klicka på den angivna platsen. Kunden måste också välja adress och leveranssätt, och slutligen validera betalningssättet.

2.4.

Varje beställning innebär acceptans av priserna och beskrivningarna av de produkter som finns till försäljning. Eventuella tvister om denna punkt kommer att hanteras i samband med en eventuell utbyte och de garantier som nämns nedan.

Varje beställning är fast och slutgiltig om kunden har gjort betalningen.

2.5.

I vissa fall, inklusive betalningseftergift, felaktig adress eller annat problem på kundens konto, förbehåller sig Mondial Tissus rätten att blockera kundens beställning tills problemet är löst.

2.6.

Om den beställda produkten är otillgänglig eller slut i lager kommer kunden att informeras omedelbart via e-post. Avbeställning av den här produkten och återbetalning kommer då att göras, medan resten av beställningen förblir fast och slutgiltig.

2.7.

För alla frågor om spårning av en beställning måste kunden kontakta Mondial Tissus kundtjänst genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress service.client@mondialtissus.com.

 

Artikel 3 - Transaktion

3.1.

Den onlineleverans av kundens kreditkortsnummer och det slutliga godkännandet av beställningen kommer att utgöra bevis på kundens samtycke enligt artikel 1366 i civilrätten och kommer att:

- betalningsskyldighet för de belopp som förfaller enligt beställningen,

- signatur och uttryckligt godkännande av alla utförda transaktioner.

3.2.

Vid bedrägligt användande av kreditkortet uppmanas kunden, så snart detta användande konstateras, att kontakta Mondial Tissus kundtjänst via e-post till service.client@mondialtissus.com.

3.3.

De datoriserade registren, lagrade i Mondial Tissus datasystem under rimliga säkerhetsförhållanden, kommer att betraktas som bevis på kommunikation, beställningar och betalningar som skett mellan parterna. Arkivering av beställningar och fakturor görs på ett pålitligt och hållbart medium som kan produceras som bevis.

3.4.

Mondial Tissus skickar en bekräftelse på kundens beställning via e-post.

3.5.

I enlighet med artiklarna 2367 och följande i civilrätten förbehåller sig Mondial Tissus äganderätten till levererade produkter tills de är fullt betalda av kunden, oavsett leveransdatum för beställningen.

 

Artikel 4 - Beskrivning av produkter

4.1.

De produkter som omfattas av dessa allmänna villkor är de som finns på Mondial Tissus webbplats. De erbjuds i den mån de är tillgängliga.

4.2.

Varje produkt som finns tillgänglig på denna webbplats har en specifikation där de väsentliga egenskaperna hos produkten, priset inklusive alla skatter, dess sammansättning, den uppskattade leveranstiden, returpolicy och återbetalningsvillkor beskrivs.

Produkterna beskrivs och presenteras så noggrant som möjligt. Mondial Tissus ansvarar emellertid inte för eventuella fel eller brister i informationen som lämnas om produkterna, förutom i händelse av bedrägeri eller grov försumlighet.

 

Artikel 5 - Pris

5.1.

Priserna anges i euro inklusive alla skatter (fransk moms och annan tillämplig skatt) och exklusive fraktkostnader, vilka specificeras vid beställningen.

5.2.

Mondial Tissus förbehåller sig rätten att ändra priserna när som helst, men produkterna debiteras till det pris som gäller vid beställningens tidpunkt, under förbehåll för tillgänglighet.

5.3.

Rabatter och erbjudanden kan förekomma på webbplatsen. Dessa erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter eller specialpriser, såvida inte annat anges.

 

Artikel 6 - Leverans

6.1.

Leverans av produkter ska ske till den adress som anges av kunden vid beställningstillfället. Mondial Tissus kan inte hållas ansvarigt för eventuella fel eller förseningar i leveransen som beror på ofullständiga eller felaktiga uppgifter från kunden.

6.2.

Leveranstiden anges vid beställningstillfället, beroende på det valda leveranssättet och leveransadressen. Om leveranstiden överskrids av orsaker utanför Mondial Tissus kontroll kommer kunden att underrättas så snart som möjligt och har möjlighet att avbryta sin beställning och få återbetalning.

6.3.

Om kunden inte är närvarande vid leveransen eller om paketet inte kan levereras på grund av kundens fel, förbehåller sig Mondial Tissus rätten att debitera kunden för eventuella extra kostnader som uppstår på grund av detta.

 

Artikel 7 - Ångerrätt

7.1.

Enligt bestämmelserna i artikel L.221-18 i konsumtionslagen har kunden en period på fjorton (14) kalenderdagar från mottagandet av produkterna för att ångra sitt köp utan att behöva ange skäl eller betala några straffavgifter, förutom returkostnaderna.

7.2.

För att utöva sin ångerrätt måste kunden meddela Mondial Tissus om sitt beslut att ångra sitt köp genom att skicka in ett tydligt och otvetydigt uttalande till Mondial Tissus kundtjänst via e-post eller post.

7.3.

Produkterna måste returneras inom fjorton (14) dagar från meddelandet om beslutet att ångra köpet. Produkterna måste returneras i sin originalförpackning, oanvända och i samma skick som vid leveransen.

7.4.

Efter att ha mottagit de returnerade produkterna kommer Mondial Tissus att återbetala kunden för det belopp som betalats för de returnerade produkterna inom fjorton (14) dagar från mottagandet av de returnerade produkterna.

 

Artikel 8 - Garanti

8.1.

Alla produkter som säljs på Mondial Tissus webbplats täcks av den lagstadgade garantin för dolda defekter enligt artiklarna 1641 och följande i civilrätten.

8.2.

Kunden uppmanas att kontakta Mondial Tissus kundtjänst så snart som möjligt om en produkt är defekt vid leverans eller om det upptäcks en dold defekt senare.

 

Artikel 9 - Force Majeure

9.1.

Varje omständighet utanför partens kontroll som gör det omöjligt för dem att fullfölja sina skyldigheter enligt detta avtal anses vara force majeure, inklusive men inte begränsat till naturkatastrofer, krig, strejker, regeringsåtgärder, brist på transportmedel eller energi, och andra händelser som hindrar produktionen, transporten eller leveransen av produkter.

9.2.

Om en force majeure-situation inträffar ska den drabbade parten underrätta den andra parten om detta inom rimlig tid. Parterna ska göra sitt bästa för att minimera effekterna av force majeure och fortsätta att fullgöra sina skyldigheter enligt detta avtal så snart som möjligt.

 

Artikel 10 - Tvister och tredjepartswebbplatser

10.1.

Dessa allmänna villkor och alla tvister som uppstår mellan Mondial Tissus och kunden ska styras av fransk lag.

10.2.

I händelse av tvist som inte kan lösas på ett vänligt sätt ska tvisten hänvisas till behörig domstol.

10.3.

Mondial Tissus kan innehålla länkar till tredjepartswebbplatser som inte kontrolleras av Mondial Tissus. Mondial Tissus ansvarar inte för innehållet på dessa webbplatser eller eventuella skador orsakade av användningen av dem.

 

Artikel 11 - Personuppgifter

11.1.

Genom att använda webbplatsen samtycker kunden till behandlingen av sina personuppgifter enligt Mondial Tissus integritetspolicy.

11.2.

Mondial Tissus samlar in och behandlar kundens personuppgifter för att behandla beställningar och förbättra kundupplevelsen. Kundens personuppgifter kan också användas för marknadsföringsändamål, men kunden kan när som helst avböja att ta emot marknadsföringsmeddelanden.

 

Artikel 12 - Ändringar av villkoren

12.1.

Mondial Tissus förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa allmänna villkor. Kunden uppmanas att regelbundet kontrollera villkoren på Mondial Tissus webbplats för att hålla sig informerad om eventuella ändringar.

12.2.

Ändringar av dessa villkor träder i kraft från och med publiceringsdatumet på Mondial Tissus webbplats.

 

Artikel 13 - Behandling av personuppgifter

13.1.

Personuppgifter som samlas in i samband med affärsrelationerna mellan parterna är avsedda att möjliggöra bland annat registrering och behandling av kundorder, svara på informationsförfrågningar och säkerställa hanteringen av kundregistret.

13.2.

Uppgifterna kommer att bevaras av olika avdelningar på Mondial Tissus under den tid som krävs för att uppnå ovanstående ändamål.

13.3.

Den person vars personuppgifter har samlats in har rätt till tillgång, rättelse, radering, begränsning av behandling, samt rätt att invända mot behandling och dataportabilitet, i enlighet med bestämmelserna i den allmänna dataskyddsförordningen från den 27 april 2016.

13.4.

Den registrerade personen kan när som helst återkalla sitt samtycke till behandlingen av sina personuppgifter, utan att detta påverkar lagligheten av behandlingen som grundas på samtycke innan återkallelsen. Den registrerade personen har även möjlighet att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet. 

13.5.

Tillhandahållandet av kundens personuppgifter är nödvändigt för att avtalet om försäljning ska kunna fullgöras korrekt. Därför samtycker kunden till behandlingen av sina personuppgifter genom att acceptera dessa allmänna villkor, genom att klicka på angiven plats. Underlåtenhet att lämna uppgifter eller lämna felaktiga uppgifter kan leda till att beställningen avbryts av Mondial Tissus.

13.6.

För alla frågor om behandlingen av personuppgifter bör du kontakta den personuppgiftsansvariges representant, vars kontaktuppgifter är följande:

Mondial Tissus
Kundtjänst
840 Route du Mas Rillier
69130 Rillieux La Pape
Frankrike

Artikel 14 – Avstående

Det faktum att Mondial Tissus inte åberopar ett misslyckande från den andra parten att uppfylla någon av de skyldigheter som omfattas av dessa allmänna villkor ska inte tolkas som att avstå från skyldigheten i framtiden. 

Artikel 15 - Rubriker

Vid tolkningssvårigheter mellan någon av rubrikerna i början av klausulerna och någon av klausulerna kommer rubrikerna att anses vara icke-existerande.

Artikel 16 - Immateriella rättigheter

Innehållet på webbplatsen ägs av Mondial tissus och är skyddat enligt franska och internationella lagar om immateriella rättigheter. All kopiering, helt eller delvis, av dess innehåll är strängt förbjuden och kan utgöra brott mot upphovsrätten.

Artikel 17 - Tvister, medling

Vid tvist mellan yrkesutövaren och konsumenten ska de försöka hitta en ömsesidigt acceptabel lösning.

Om ingen ömsesidig överenskommelse nås, har konsumenten möjlighet att kostnadsfritt vända sig till konsumenternas medlare som yrkesutövaren hör till, nämligen Association des Médiateurs Européens (AME CONSO), inom ett år från den skriftliga reklamationen som skickats till yrkesutövaren.

För att vända sig till konsumentmedlaren ska detta göras:

- antingen genom att fylla i formuläret som är avsett för detta ändamål på AME CONSO:s webbplats: www.mediationconso-ame.com ;

- eller genom att skicka brev till AME CONSO, 11 Place Dauphine – 75001 PARIS Frankrike.

Artikel 18 - Tillämplig lag

Dessa allmänna villkor är föremål för tillämpning av fransk lag, med undantag för bestämmelserna i Wienkonventionen. Detta gäller både materiella och formella regler. Vid tvist eller klagomål ska kunden i första hand vända sig till Mondial Tissus för att få en minnelig lösning. Vid avsaknad av detta kan kunden inleda en process inför den domstol han eller hon väljer, om det är en konsument.

AVF Allmänna försäljningsvillkor för Marketplace

Inledning

Företaget GROUPE MONDIAL TISSUS, ett förenklat aktiebolag med ett aktiekapital på 4 966 448 euros, med säte i Rilleux la Pape (69140), 840 route du Mas Rillier, registrerat i handels- och bolagsregistret under nummer 419 487 939 RCS LYON (nedan kallat "GMT"), har som huvudsaklig verksamhet genom sitt nätverk av butiker i Frankrike och utomlands att sälja till konsumenter och yrkesverksamma heminredningstyger, klädtyger, sybehör, symaskiner, mönster med mera (nedan kallat "Produkter"). GMT säljer även sina Produkter via sina olika e-handelssajter (nedan kallat "Sajten").

GMT har beslutat att inrätta en Marketplace på Sajten (nedan kallad "Marketplace"), som gör det möjligt för godkända tredjepartssäljare (nedan kallade "Säljare") att etablera kontakt med privatkunder (nedan kallade "Köpare") för att erbjuda försäljning av nya Produkter. Inom ramen för Marketplace agerar GMT enbart som mellanhand och tillhandahåller erbjudanden om Produkter från Säljare som är registrerade på Marketplace. GMT är under inga omständigheter återförsäljare av de Produkter som erbjuds av Säljarna på Marketplace.

Användningen av Marketplace av en Köpare är beroende av Köparens godkännande, utan förbehåll eller begränsningar, av dessa Allmänna Villkor för GMT Marketplace (nedan kallade "AFV Marketplace"), vilka kan komma att ändras enligt de villkor som anges nedan. Detta gäller även försäljningar som sker via Marketplace mellan Köpare och Säljare. Godkännandet görs genom ett klick för validering vid registreringen på GMT sajt.

GMT, Köparen och Säljaren benämns nedan var för sig som en "Part" och tillsammans som "Parterna".

Definitioner

Köpare: Kund(er) bosatt(a) inom Europeiska unionen som köper Produkter från Säljare på Sajten.

Tredjepartssäljare: Professionell(a) aktör(er) med säte inom Europeiska unionen som erbjuder nya Produkter till försäljning (om inte annat anges) på Sajten för Köparna.

Säljarens informationssida: Sidan som är tillgänglig via produktsidorna och orderhistoriken och som innehåller alla särskilda försäljningsvillkor för varje Säljare.

AVF: Allmänna villkor för försäljning av GMT Marketplace för köpare.

Personuppgift: Information som rör en person och gör det möjligt att identifiera denna direkt eller indirekt (namn, bild, postadress, etc.).

Mollie B.V.: Företag som tillhandahåller betalningstjänster: ett privat aktiebolag med säte i Amsterdam, med adressen Keizersgracht 126, 1015 CW Amsterdam, Nederländerna och registrerat i det nederländska handelskammaren under nummer 30204462.

GDPR: Avser Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd av fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om fri rörlighet för sådana uppgifter.

Behandling: Varje åtgärd som utförs med Personuppgifter (insamling, registrering, organisering, lagring, anpassning, ändring, utlämning, konsultation, användning, etc.).

1. Syfte

Dessa Allmänna Villkor har till syfte att fastställa villkoren för Köpares användning av Marketplace och specificerar villkoren under vilka GMT tillhandahåller tekniska verktyg som gör det möjligt för dem att köpa nya Produkter direkt från Säljare.

2. Tillämpningsområde för GMT Allmänna Villkor för Marketplace

Dessa Allmänna Villkor gäller för varje beställning av Produkter som görs av en Köpare direkt från en Säljare på GMT Marketplace. De Allmänna Villkor som är gällande är de som gäller vid tidpunkten för Köparens beställning.

3. Beskrivning av tjänsten

Marketplace består av en uppsättning verktyg som gör det möjligt för Köpare att registrera sig på Sajten, komma i kontakt med Säljare för att göra beställningar av Produkter, betala för Produkterna, följa statusen för sina Produktbeställningar och kommunicera med Säljare (nedan kallad "Tjänsten").

Det påminns om att transaktioner som utförs via Marketplace för köp av Produkter sker direkt mellan Köparen och Säljaren och inte mellan Köparen och GMT.

GMT är under inga omständigheter återförsäljare av de produkter som erbjuds av Säljarna via Marketplace. Således kan Produkter som köps via Marketplace inte returneras eller bytas hos GMT eller GMT butiker.

3.1 Åtkomst till tjänsten

Varje fysisk person, efter att ha skapat ett kundkonto, kan få tillgång till Marketplace under förutsättning att personen är myndig och har den rättsliga kapacitet som krävs för att ingå avtal.

Tillgång till Marketplace produkter av Köpare är förbehållen personlig och strikt privat användning. Tillgången till Marketplace och dess användning är kostnadsfri och utan köptvång. Endast köp av Produkter från Säljare är avgiftsbelagt, enligt de villkor som anges i de specifika allmänna villkoren för varje Säljare.

För att få tillgång till Marketplace, förutom att godkänna dessa AFV Marketplace, måste Köparen skapa ett konto på sajten genom att tillhandahålla uppgifter för sin identifiering. Vid skapandet av sitt konto förbinder sig Köparen att endast tillhandahålla korrekta uppgifter och att utan dröjsmål informera GMT om eventuella förändringar som påverkar dessa uppgifter, genom att använda verktyget för uppdatering av kontoinformation som finns tillgängligt.

Köparens tillgång till Tjänsten är föremål för de identifieringskrav som anges på Sajten.

4. Personuppgifter

De personuppgifter som rör Köparen i samband med försäljningen av produkter på Marketplace behandlas av GMT och Säljarna på Marketplace som gemensamt personuppgiftsansvariga (vi bestämmer alltså gemensamt syftet för vilket Köparens personuppgifter samlas in).

Vilka personuppgifter samlas in och för vilka syften används de?

Köparens personuppgifter samlas in av GMT för att:

• Skapa och hantera kundkontot
• Utföra beställningar och säkerställa uppföljning
• Behandla eventuella klagomål som kan uppstå från beställningen
• Utföra statistik och kundinsikter
• Mäta kundnöjdhet
• Skicka kommersiella erbjudanden, om GMT har fått Köparens samtycke
• Publicera betyg och/eller kommentarer som följer med dessa betyg om Säljare och produkter på Marketplace

Delning av personuppgifter med Säljare på Marketplace

Köparens personuppgifter, såsom namn, förnamn, leveransadress och telefonnummer delas av GMT med Säljare på Marketplace där Köparen har gjort en beställning. Noterbart är att Köparens e-postadress som delas med Säljare är krypterad.

Dessa personuppgifter används för följande syften:

• Utföra beställningar och säkerställa uppföljning
• Upprätta fakturor och uppfylla lagliga och regleringsmässiga skyldigheter
• Genomföra statistiska analyser

Säljaren förbinder sig att inte använda Köparens personuppgifter för andra syften än de som anges ovan, särskilt för marknadsföring eller reklam av andra produkter eller tjänster.

Delning av personuppgifter och överföringar utanför Europeiska Unionen

De personuppgifter som samlas in av GMT delas inte utanför Europeiska Unionen.

4.1 Lagringstid för Köparens personuppgifter

De personuppgifter som samlas in av GMT sparas så länge Köparens konto är aktivt och upp till 3 år efter dennes senaste aktivitet. Datumet för den senaste aktiviteten fastställs enligt det senaste av följande datum: senaste köp, senaste inloggning på kontot, datum för en klickning i ett reklammejl eller datum för skapandet av kontot.

Säljarna på Marketplace ansvarar för att lagra Köparens personuppgifter i enlighet med lagstiftningen om skydd av personuppgifter.

4.2 Utövande av rättigheter beträffande personuppgifter

I enlighet med franska och europeiska regler, och under vissa villkor, har Köparen rätt till tillgång, rättelse, radering, portabilitet av sina personuppgifter. Köparen har även rätt till begränsning av behandlingen, att göra invändningar mot behandlingen samt att bestämma över sina personuppgifter efter sin död. Dessa rättigheter kan utövas via följande länk: kundtjanst@mondialtissus.se

4.3 Immateriella rättigheter

Alla texter, kommentarer, verk, illustrationer, verk och bilder som reproduceras eller representeras på Sajten är strikt skyddade enligt upphovsrätten och immateriella rättigheter, under hela skyddstiden och över hela världen.

GMT innehar alla immateriella rättigheter (inklusive upphovsrätt, specifik upphovsrätt för programvara, rättigheter till databaser, know-how, patent, varumärken, registrerade eller oregistrerade mönster och modeller) på alla element som publiceras av GMT på Marketplace-sajten eller som utgör Sajten, vare sig de är synliga eller osynliga, visuella eller ljudmässiga, såsom, utan att detta är begränsande, texter, bilder, fotografier, grafisk design, ljudelement som utgör Sajten, logotyper, varumärken, mönster och modeller, typsnitt, programvara, särskiljande element som är unika för Sajten.

Dessa element är och förblir GMT exklusiva egendom, med undantag för eventuella rättigheter som innehas av Säljare för deras produkter, varumärken och logotyper som presenteras på Marketplace-sajten.

Genom att acceptera dessa AFV erkänner Användarna GMT immateriella rättigheter och förbinder sig att respektera dem. GMT beviljar en personlig, icke-exklusiv och icke överlåtbar licens till Användarna som ger dem rätt att använda Plattformen och den information som den innehåller i enlighet med dessa AFV. All annan användning av Plattformen och dess innehåll är utesluten från denna licens och får inte genomföras utan GMT uttryckliga förhandsgodkännande.

5. Operatörens roll

GMT agerar på Marketplace som mellanhand och kopplar samman Säljare och Köpare genom digitala verktyg i syfte att underlätta försäljningen av Produkter. Förutom i de fall där GMT själv agerar som Säljare på sin handelsplattform utövar GMT inget kontroll över utförandet av Produktförsäljning och ingriper inte i transaktionen mellan Köparen och Säljaren, förutom vid tvister.

Köpeavtalet som regleras av AFV för Marketplace GMT ingås således uteslutande och direkt mellan Köparen och Säljaren.

6. Korrespondens mellan Köpare och Säljare

Köparen har möjlighet att kontakta Säljaren av en Produkt direkt efter att en beställning har lagts via sitt kundkonto under avsnittet "mina beställningar".

Köparens frågor kan handla om själva Produkten, leveransen, kundservice, utövande av ångerrätten, eller andra frågor relaterade till beställningen via kundkontot i avsnittet "mina beställningar".

Säljarens svar skickas via e-post till Köparen, som då har möjlighet att svara. Säljaren har inte direkt tillgång till Köparens e-postadress, då denna kommer att vara krypterad.

7. Produkter

7.1 Produktblad

Varje Produkt som säljs via Marketplace beskrivs på ett produktblad på webbplatsen som ägnas åt den specifika produkten (”Produktbladet”).

Produktbladet innehåller följande:

Produktens pris som fastställts av varje Säljare

En beskrivning av Produkten och dess väsentliga egenskaper

Namnet på den eller de Säljare som erbjuder produkten, tillsammans med Säljarens betyg baserat på kundomdömen. Säljarens namn är klickbart och leder till Säljarens sida

Produktens tillgänglighet

Priset och beräknad leveranstid som tillhandahållits av Säljaren

En lista över de tillgängliga erbjudandena från olika Säljare för samma produkt, som visar Säljarnas namn, produktpriset samt deras retur- och leveransvillkor.

Köparen måste noggrant läsa beskrivningen av varje produkt för att förstå dess egenskaper och väsentliga detaljer.

7.2 Produkternas pris

Priserna som visas på webbplatsen anges i svenska kronor (kr), inklusive alla tillämpliga skatter (moms och andra relevanta avgifter). Dessa priser inkluderar inte kostnader för förberedelse och frakt, vilka kommer att tillkomma och debiteras separat enligt de gällande fraktkostnaderna.

Köparen informeras om kostnaderna för förberedelse och frakt innan beställningen bekräftas och betalningen genomförs.

Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst ändra sina priser och sina försäljningsvillkor. De priser och villkor som gäller för beställningen är de som gäller vid tidpunkten för Köparens bekräftelse av beställningen.

7.3 Kampanjer

Varje Säljare har frihet att bestämma sin egen kampanjpolicy: se erbjudandets villkor för detaljer.

8. Beställning

Alla Köpare kan beställa Produkter som erbjuds på Marketplace. För att göra en beställning måste Köparen logga in med sin e-postadress och sitt lösenord. Alla produktbeställningar regleras av AVF Marketplace. När beställningen är gjord kommer Köparen att få ett bekräftelsemejl som registrerar beställningen.

Varje beställning från Köparen anses vara giltig och bekräftad endast efter att betalningen har godkänts.

Beställningar av Produkter via Marketplace kan endast göras online, på webbplatsen, och enligt följande procedur:

Köparen lägger de Produkter de önskar köpa i sin varukorg. Fraktkostnader tillkommer produktpriset;

Köparen kontrollerar detaljerna i sin beställning samt det totala priset (priset på Produkterna och fraktkostnaderna);

Köparen anger leveransadress för beställningen;

Köparen betalar för beställningen, som då får statusen "under förberedelse";

Köparen får ett bekräftelsemejl om beställningen;

Om beställningen nekas eller annulleras av Säljaren debiteras inte Köparens konto, och Köparen kommer att informeras via e-post.

9. Betalning

GMT samarbetar med företaget Mollie B.V., som tillämpar säkerhetsstandarderna SSL och PCIDSS. Köparens konfidentiella uppgifter (kortnummer, utgångsdatum) överförs krypterade direkt och skickas aldrig till vår server.

Betalning för köp på webbplatsen kan göras enligt de betalningsmetoder som anges på webbplatsen.

Obetald betalning

Varje Säljare förbehåller sig rätten att vägra genomföra en beställning eller leverans från en Köpare som helt eller delvis inte har betalat en tidigare beställning eller om en betalningstvist är under behandling. Säljarna förbehåller sig rätten att avbryta eller annullera varje beställning och/eller leverans, oavsett typ och hur långt den har kommit, vid utebliven betalning av belopp som Köparen är skyldig, eller vid en betalningsincident.

10. Leverans

Leverans av de produkt(er) som beställts av Köparen utförs uteslutande inom Europeiska unionen. Leveransen sker till den adress som Köparen har angett; varken Säljaren eller GMT kan hållas ansvariga för utebliven leverans av produkt(er) på grund av ett fel i leveransadressen som Köparen har angett. Produkterna transporteras på Säljarens risk, som även bär eventuella tull- och importkostnader.

Vid mottagandet av beställningen kan Köparen utnyttja sin ångerrätt eller lämna in eventuella klagomål gällande produkterna (skador, bristande överensstämmelse) enligt de villkor och tidsfrister som beskrivs i artiklarna 12 och 13 i de Allmänna villkoren.

Försening

I enlighet med artikel L.216-6 i konsumentlagen, om Köparen inte har mottagit produkten efter att leveransdatumet har löpt ut, ska Köparen informera Säljaren för att ge denne en rimlig extra tidsfrist för att genomföra beställningen. Vid slutet av denna tidsfrist, om produkten fortfarande inte har levererats till Köparen och förseningen inte beror på Köparen, kan Köparen skriftligen häva köpet och begära återbetalning genom att kontakta Säljaren direkt, särskilt via GMT meddelandesystem.

11. Produktgarantier, eftermarknadstjänster och ansvar

De lagstadgade garantier som varje Säljare, från vilken Köparen har gjort sin beställning, är skyldig att erbjuda, framgår nedan.

11.1 Lagstadgade garantier

11.1.1 Varje Säljare, från vilken Köparen har gjort sin beställning, garanterar, i enlighet med gällande lagstiftning, Köparen mot dolda fel och bristande överensstämmelse som härrör från materialfel, designfel eller tillverkningsfel som påverkar de levererade produkterna och gör dem olämpliga för användning.

11.1.2 I enlighet med gällande lagstiftning har Köparen två (2) år från leveransdatumet för att vidta åtgärder mot varje Säljare.

Köparen kan välja mellan att få sin beställning reparerad eller ersatt. Säljaren kan dock välja en annan åtgärd än den som Köparen har valt om Köparens val medför uppenbart oproportionerliga kostnader jämfört med det andra alternativet, med hänsyn till varans värde eller omfattningen av defekten. I sådana fall måste Säljaren utföra återbetalning, förutom vid omöjlighet, enligt det andra alternativet. Köparen behöver inte bevisa att defekten existerade under de första tjugofyra månaderna efter leverans. Den lagstadgade överensstämmelsegarantin gäller oberoende av eventuell kommersiell garanti. Defekta produkter ska returneras till butik inom högst femton dagar, tillsammans med originalkvitton, innan någon återbetalning kan göras.

11.2 Kommersiella garantier

Utöver de lagstadgade garantier som nämns i artikel 11.1.1 ovan, kan kommersiella garantier, enligt artikel L.217-21 i konsumentlagen, erbjudas för vissa produkter av Säljaren och/eller tillverkaren av produkten, eventuellt via en tredje part, hädanefter kallad "garant", som agerar för Säljarens eller tillverkarens räkning.

Dessa kommersiella garantier och den tillhörande eftermarknadstjänsten fastställs av varje Säljare och anges på Säljarens sida. I sådana fall specificerar Säljaren i alla lämpliga dokument garantins innehåll, villkor för att göra den gällande, dess pris, varaktighet, geografiska omfattning, samt kontaktuppgifter till garantens postadress och telefonnummer, och tillhandahåller detta dokument till Köparen på ett hållbart medium. En sådan kommersiell garanti kan endast innehålla förmånligare villkor än de lagstadgade garantierna för överensstämmelse och dolda fel. Den gäller utan att det påverkar Köparens rätt att dra nytta av den lagstadgade garantin för överensstämmelse och dolda fel.

11.3 Eftermarknadstjänster

Säljaren kan, enligt sina egna Allmänna försäljningsvillkor, erbjuda eftermarknadstjänster för tjänster relaterade till varorna som säljs, vilka inte omfattas av den lagstadgade garantin och inte regleras av en kommersiell garanti. En kostnadsberäkning och ett förslag på avtal tillhandahålls då Köparen för en betald reparation av sin produkt. Offerten anger ursprunget till det påträffade problemet, typen av planerad åtgärd och de delar som ska bytas ut. Avtalet anger villkor och modaliteter för denna tjänst. I enlighet med lagen har Köparen ingen lagstadgad överensstämmelsegaranti för delar eller tillbehör som tillhandahålls som en del av denna eftermarknadstjänst, såvida dessa delar inte utgör huvuddelen av reparationen eller har köpts av Säljaren enligt ett separat försäljningsavtal. Informationen om tillgång och varaktighet för nödvändiga reservdelar för användning av de produkter som säljs av Säljaren är tillgänglig hos denne. Köparen kan också hänvisa till tillverkarens dokument som medföljer produkten för att ta reda på under vilken period tillverkaren garanterar tillgången till reservdelar på marknaden.

11.4 Force majeure

Säljaren kan inte hållas ansvarig för att inte uppfylla det ingångna avtalet på grund av en händelse av force majeure. Som force majeure eller tillfälliga händelser som befriar från ansvar räknas alla oemotståndliga, oförutsägbara och utom parternas kontroll stående omständigheter.

11.5 Ansvar

Säljaren tar fullt ansvar för de produkter som denne säljer på Marketplace. Säljaren ansvarar ensam för alla krav relaterade till produkterna, där GMT endast fungerar som en mellanhand mellan Säljaren och Köparen. GMT kan inte hållas ansvarigt för en försäljning som avslutats mellan Säljaren och Köparen på Marketplace, särskilt inte vid tvister rörande produkternas överensstämmelse, försäljningserbjudandets överensstämmelse, utförandet av tjänster, eftermarknadstjänster, leverans eller garantier knutna till produkten, eller immateriella rättigheter relaterade till produkterna. GMT kan endast hållas ansvarigt gentemot Köparen för handlingar som direkt kan tillskrivas GMT i dess roll som mellanhand och som har orsakat direkt skada för Köparen.

Vidare kan GMT inte hållas ansvarigt för olägenheter eller skador som är förknippade med användningen av internet, såsom avbrott eller avbrott i tjänsten, extern intrång eller förekomst av datavirus.

12. Ångerrätt

I enlighet med artiklarna L. 221-18 och följande i Konsumentlagen har Köparen en ångerrätt på fjorton (14) dagar från dagen efter mottagandet av varan av Köparen eller en tredje part, annan än transportören, som Köparen har utsett, eller för tjänster från dagen då beställningen accepterats. Säljaren kan bevilja Köparen en längre ångerfrist. I så fall kommer denna frist att anges av Säljaren i dennes Särskilda Försäljningsvillkor som finns tillgängliga på säljarens sida. För en beställning som avser flera varor, sålda av samma Säljare, levererade separat eller för en beställning bestående av flera produkter sålda av samma Säljare, där leveransen är uppdelad över en definierad period hos samma Säljare, börjar ångerfristen från dagen efter mottagandet av den sista produkten.

Vid utövandet av ångerrätten inom ovanstående tidsfrist, kommer endast priset för den eller de köpta produkterna och fraktkostnaderna att återbetalas till Köparen, och detta endast om beställningen returneras i sin helhet, medan returfrakten förblir Köparens ansvar. Returer ska göras i originalskick och komplett (förpackning, tillbehör, bruksanvisning etc.) i en förpackning som liknar den som användes vid leveransen och möjliggör att varan kan säljas på nytt. Köparen utövar sin ångerrätt direkt till Säljaren genom att på ett otvetydigt sätt informera Säljaren om sitt beslut att ångra köpet.

Returer måste också åtföljas av ett inköpsbevis, en kopia av fakturan eller leveranssedeln för att underlätta hanteringen.

Vid utövandet av ångerrätten av Köparen, kommer Säljaren att återbetala de motsvarande betalade summorna (inklusive leveranskostnader - förutom om Köparen behåller en av de beställda produkterna från Säljaren) - med undantag för returfraktkostnader som förblir Köparens ansvar (utom vid felaktig produkt eller produktfel) - senast fjorton (14) dagar efter att Säljaren mottagit produkten. Köparen får sin återbetalning via GMT Betalningstjänstleverantör, med samma betalningsmetod och bankkonto som användes vid beställningen.

INGEN ÅNGERRÄTT GES FÖR PRODUKTER SOM TYDLIGT HAR ANPASSATS.

Detta gäller i synnerhet tyger och bandvaror som har klippts på begäran av Köparen.

Köparen uppmanas att granska Säljarens Returvillkor för mer information.

13. Reklamationer - Tvister – Klagomål

Det klargörs att alla tvister mellan en Köpare och en Säljare ska lösas direkt mellan dem, där Säljaren ensam är ansvarig för genomförandet av försäljningen av produkter som skett via Plattformen. Vid en reklamation från en Köpare kommer den berörda Säljaren att informeras om detta via Plattformens Back-Office. Säljaren får också ett e-postmeddelande till den adress som har angetts i Back-Office.

Vid reklamation angående levererade produkter (skadade produkter, produkter som inte överensstämmer med beställningen eller produktbeskrivningen, saknade produkter etc.), ska Köparen kontakta Säljaren. Villkoren som gäller för Säljaren kan granskas på Säljarens sida.

Om en vänskaplig lösning inte nås, förbehåller sig GMT rätten att ingripa som en förtroendevald tredje part vid tvistlösningen. Köparen ska följa instruktionerna från Säljarens kundtjänst, särskilt vad gäller villkoren för att returnera en skadad eller felaktig produkt.

Kontaktuppgifter till Medlaren:

Medlarens kontaktuppgifter för varje enskild säljare anges på säljarens sida.

Efter att Köparen skriftligen kontaktat Säljaren, kan Medlaren kontaktas vid eventuella tvister gällande en produktbeställning på Marketplace där en lösning inte har nåtts.

14. Delvis ogiltighet

Ogiltigheten av en eller flera bestämmelser i dessa Allmänna Villkor, enligt en lagstadgad bestämmelse eller ett slutligt domstolsbeslut, påverkar inte giltigheten av de övriga bestämmelserna eller den del av bestämmelsen som inte förklarats ogiltig.

15. Tillämplig lag

Dessa allmänna villkor regleras av fransk lag. Vid översättning av dessa Allmänna Villkor gäller den franska versionen. Alla tvister angående deras tolkning och/eller genomförande ska avgöras av franska domstolar.